Tuesday, July 01, 2008

Clarification regarding the IT services fee

Dear all,


As you all know, the matter of the planned imposition of IT services fee is currently creating a major hype among MMU students. We, the Student Representative Council (SRC) would like to clarify that the IT services fee has NOT been implemented yet. The reason why SRC posted this issue in the bulletin board, blog and circulated hard copy notices of the issue is to gather feedback, comments and suggestions from the students and compile it in an organized manner so that it can be sent to MMU management for further review.


The compilation consists of:

  1. A letter prepared by SRC to show disagreement to the IT services fee
  2. Students’ petition
  3. Students’ written feedbacks, comments and suggestions
  4. Comments made by student in the blog (unfiltered)
  5. Official letter by the major clubs and societies of MMU (Usrah, CLS, ICS and ISS)

We understand that with the recent price hike of major commodities the imposition of this IT services fee would further add to the burden of students. As such, we are currently engaging in various ways in addition to the ones mentioned above to stop this fee from being imposed. Any suggestions that you have towards this matter would greatly help us.


Should you have any further enquires, kindly contact the following SRC Excos:

Yeo Kheng Keen – 016-302 8227
Nanthakumar - 016-204 5787


Thank you


“Actuality in Action, Integrity in Principle”


Regards,

Student Representative Council 2007/2008
Multimedia University
Malacca campus


Related post: Imposition of IT Services Fee (RM100)

10 comments:

Anonymous said...

stop posting useless post...
show some action...voice out...please
u guys are chosen to do so...posting bulletins blogging...nonsense...please
u said it...action integrity...DO IT!
stop all nonsense
pull the students together...unlimited blogging and bulletin posting won't do the trick...people from blogspot of online bulletin will go gather people...you guys should do it...
u guys are giving everyone such headache...causing havoc...solutions not PROBLEMS
embarrassing though..

Anonymous said...

It's too late to take action when the fee is been IMPLEMENTED.. what we want is to eliminate it at all, do not charge any fees, not like library case, just to reduce, we still need to pay for it, what is the point?
SRC as student representative counsil, don't be so coward, you are representing us as students to voice up and help to solve the problem. But take serious note that if you all cannot help us, too bad to inform we have to find another approach by OURSELF...
Easier said than done, prove to us by help us eliminate the feesssss...

regards,
HapZz

Anonymous said...

this is my 4th year in mmu,melaka.
ok 1st why is it service fees needed? for upgraded the system?
before you guys upgrade the system can u guys look at all the admin in every faculty and divison?
all is useless because always give wrong information to students and make us get scold from others admin staff. Who are they to scold us? we are paying money for their salary and they doing work sambil lewa. no manners in working skills. How mmu take this kind of people? last time was library fees and now is it fees? we all student never see any improvement in library? some more no places to sit got la. What is mmu doing actually? Do u guys notice last sem only from malacca branch student take supplementary exam is 4000+. Why all this happen? students not studying or management side have problem? U guys loves to see student fail is it? Really showing that our university is money making university? U wants us to bring is issues to other public sector? such as media? can management show us the finance for mmu? come on la we are not doll to keep quiet again and again. Serius this issues we gonna fight of it. we not going to care maruah mmu anymore because mmu doing this to us. and src what u guys doing? waiting our comment only? not doing anything to work out? u guys is our side or management side?please work for us la. please do something for us. don't make students look down at u guys.

Enche' Eyezoodean said...

Sebelum itu izinkan saya untuk menulis komentar saya dalam Bahasa Melayu kerana saya khuatir bahawa penggunaan Bahasa Inggeris saya bakal menyebabkan kekeliruan pada pihak pembaca dan pengendali blog sekalian.

Assalamualaikum W.B.T,
Saya ingin menyatakan bantahan saya terhadap pengenaan cas internet sebanyak RM100 seorang. Ini adalah kerana kita perlu sedar bahawa tidak semua pelajar MMU ini adalah daripada golongan berada. Waima, ada yang datang dari golongan berpendapatan rendah yang sedang bergelut dengan krisis ekonomi negara di kala kenaikan harga minyak dan barangan keperluan. Pihak MMU patut sedar bahawa sepanjang 10 tahun MMU berada di bawah presiden Prof. Dato Ghauth, tidak pernah timbul isu untuk mengenakan cas sebegini. Oleh yang demikian, sewajarnya MMU yang ditadbir oleh Prof Zaharin meneliti corak pemerintahan Prof Dato Ghauth yang dimana pada zamannya, MMU berada dalam keadaan ekonomi yang amat stabil dan mampu membina Grand Hall, Kolam Renang dan pelbagai fasiliti baru tanpa bantuan pihak luar. Adalah tidak munasabah bahawa pengenaan cas tersebut berpunca daripada peningkatan fasiliti jalur lebar di MMU di mana bandwith telah dinaikkan lagi tahapnya. Ini sepatutnya ditanggung oleh pihak pentadbir sendiri bukannya para pelajar.

Cukuplah dengan pengenaan cas terhadap perpustakaan dan juga peningkatan yuran pembelajaran. Ini bukan sahaja membebankan kami malah ibu bapa kami yang bersusah payah menghantar kami ke sini. Tiadanya jaminan bahawa sistem MMLS dan ONLINE yang dahulunya sering tersangkut sangkut akan dibaikpulih selepas penambahbaikan sistem jalur lebar di MMU ini menaikkan lagi api kemarahan kami sebagai pelajar. Mestikah kami harus turun beramai ramai untuk memprotes pengenaan cas ini?

Tindakan untuk mengadakan dialog terbuka bersama Prof Zaharin amat kami hargai dan paling saya hargai adalah kekuatan SRC Melaka yang membantu menyebarkan berita secara terus dan tidak selemah pimpinan SRC Cyberjaya yang blognya tidak pernah dikemaskini langsung dan berita ini hanya kami ketahui dari Melaka bukannya dari Cyberjaya.

Apakah SRC Cyber tidur? Di mana kerja kamu? Rugi sahajalah kami mengundi kamu untuk bekerja sedang kami berpanas terik di siang hari dan berteman nyamuk di malam hari, SRC Cyber punya pejabat sendiri yang berhawa dingin. Lakukan kerja untuk kami lihat hasilnya terutama dalam hal sebegini.

===================================

Cadangan saya ialah :

1) Adakan petisyen mengutip sejumlah tandatangan daripada pelajar MMU dan rasa hati mereka melalui booth yang didirikan khas ataupun melalui web petition.com. Dan petisyen tersebut hendaklah diserahkan kepada Presiden MMU dan juga Tun Chansellor untuk perbincangan lanjut.

2) Kemukakan alternatif cadangan lain untuk pengenaan cas tersebut iaitu pakej RM100 seorang bagi sepanjang pengajiannya di MMU bukannya RM100 setiap "academic year" bermula daripada ambilan pelajar baru tahun hadapan. Ataupun bayaran secara ansuran hinggalah genap RM100 sepanjang pengajiannya di MMU.

3) Adakan suruhanjaya pelajar untuk meneliti pandangan mereka mengenai pengenaan cas ini. Dirikan booth ataupun ambil pendapat mereka dari bilik ke bilik.

Di sini saya menyeru supaya ditukarkan sahaja pimpinan SRC Cyber yang tidak mampu menjalankan tugas sebaiknya seperti SRC di Melaka. Kita sudah kenal mereka. Jangan diundi mereka lagi.

*Kata kata saya tampak radikal dan kasar namun inilah hakikat yang patut diterima oleh mereka yang tidak melaksanakan amanah yang diberikan oleh pelajar!

Sekian.
Wassalam.

Anonymous said...

Kepada pihak pengurusan MMU,

Selamat sejahtera ingin saya ucapkan terlebih dahulu.

Tujuan saya menulis komen ini dalam Bahasa Malaysia adalah untuk memudahkan pihak pengurusan MMU untuk mengetahui protes siswa-siswi MMU terhadap pengenaan cas yuran IT yang berjumlah Rm 100 setiap trimester. Sebelum itu, saya ingin memohon ampun sekira terdapat kesilapan teknikal dari segi taatabahasa atau ejaan dalam komen saya.

Pegenaan cas bagi peruntukkan IT adalah tidak munasabah sama sekali seperti yang dikatakan oleh saudara Aizudin.

Apa yang dimahukan oleh siswa siswi MMU adalah pemansuhan yuran IT yang bakal dicas. Adalah tidak adil sama sekali untuk mengecas yuran IT dimana selepas yuran perpustakaan dicas, tidak ada penaik tarafan infrastuktur dilakukan di MMU Melaka, kecuali satu papan tanda baru. Apa yang telah dijanjikan bagi peruntukkan perpustaksan, masih belum dilaksanakan malah datangnya pula cadangan untuk mengecas yuran IT.

Saya tidak mahu satu sandiwara oleh pihak pengurusan MMU seperti yang sama dilakukan semasa ingin mendapat kelulusan pelajar bagi yuran perpustakaan dahulu. Sandiwara bermula apabila MMU mencadangkan yuran baru yang ditentang oleh siswa siswi, kemudian menurunkan yuran tersebut . Kami pelajar MMU tidak akan menerima sandiwara sedemikian lagi .

Antara cadangan saya.

1) MMU sebagai institusi pengajian tinggi separuh-swasta yang berkualiti sepatutnya memikirkan cara untuk pengurangkan kos pengendalian kampus. Ia boleh dimulakan dengan pengurangan pengunaan elektrik dan air di bilik kuliah,pejabat, dan lain lain. Membaik pulih alatan multimedia supaya tidak perlu membeli yang baru punya.

2) Selain itu, mengena cas pada pelajar bagi menyerap kos pentadbiran menunjukkan MMU tidak bijak dalam mengendali kos pentadbiran. Apakah pensyarah-pensyarah dan professor-professor MMU cuma setakat guru yang makan gaji di MMU sahaja? Adakah penyelidikan dan penerbitan brsifat akademik dalam bidang falsafah and teknologi tidak menjana dana untuk MMU ?

Saya berharap MMU akan mengambil tindakan yang wajar bagi memastian nama cemerlang MMU tidak dicemari .
Prof Zaharin juga patut mengambil kira reputasinya sebagai pemimpin yang akan terjejas akibat daripada
kes ini.

Akhirnya, saya ingin mengambil ruang untuk meminta maaf atas kata-kata yang menyingung mana mana pihak yang terlibat. Sekian, ttermia kasih atas kesudian untuk membaca komen ini.

Yang Ikhlas.

Anonymous said...

The fees should be abolished. The whole world knows that.

You SRC guys as student as well should know well. u guys did ask us favor to get u elected as our representatives. now u should as well do us a favor to abolish this fee.

Anonymous said...

Dear all,

Its nice to point out mistakes rather than giving acknowledgment to someone. Despite all the critics made, SRC is still trying hard to tackle this issue. Does anyone of you who commented on SRC saying their cowards, giving headache and so on, ever come to SRC room and discuss with us about this issue? Is just that people like you making the SRC getting bad reputation. I would say SRC melaka, the current one have made marvelous accomplishment. I bet can you do that on your own? Or since your being so "concern" about students, would you ever think to be in SRC? It easy to talk, but to put the words into actions sometime may have difficulties. And mind you, some SRC sacrifice their study time to seek betterment for the entire students, unlike you, just concern about yourself!!!
So think again before you say something. As for me, this current SRC council will do something about this issue and i bet they will work out something.

SRC, CONTINUE YOUR MOMENTUM...

Anonymous said...

Dear all,

We are working on this issue. We have very good support from the students and components societies in MMU. I have obtained several official letters from compnonents societies that supports our motion against this issue. Yes petition had been done, but through clubs and societies. We will gather as much info as we can and we are currntly compiling all the feedback to reach to the higher management. Yes, Cyber will be meeting with the president, and so are we(date to be confirmed). With all your support, and understanding, i sincerely hope that we can abolish this imposition. but of course, we cant assure its results. Let us try our best!

on SRC being coward, or SRC being elected to just post useless posts on the blog, src doing no action.. i have no comment. But thanks a lot for being caring and aware on campus issues!

if you have any other issues to raise up, kindly email directly to me at lendl_keen@hotmail.com.

Thanks a lot! We will try our best.

Regards,

Yeo
Students' Welfare Division
SRC 07/08

A said...

Hi everyone,

last few days, I already forwarded Mr Aizudin comment to SRC Cyber Exco and here's the reply.

Hopefully Mr Fahmi Fazreen clarification can diminish any misunderstanding besides create better bond among students.

Thank you.


**********************

Assalamualaikum,

Mohon maaf sekiranya email ini mungkin menyentuh sebarang rasa tidak puas hati bagi mana-mana pihak.Ini sekadar untuk menjawab persoalan yang telah ditimbulkan oleh saudara aizudin.
Pertama- berhubung perkara yang dibangkitkan berkenaan charge IT oleh pihak MMU kepada pelajar-pelajar tidak termasuk staff.Untuk makluman saudara Aizudin,jangan mudah menghukum sesetengah pihak tanpa usul periksa.Pihak SRC Cyber tidak pernah berdiam diri sayang berkenaan isu ini.Pada mulanya,saudara Zailani daripada Finance timbulkan cadangan daripada CITS untuk mengenakan cas IT kepada saya MOHD FAHMI FAZREEN BIN MOHD HANAFI.Oleh yang demikian,saya dan pihak SRC Cyber mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Prof Zahrin berkenaan isu ini bagi mendapat perjelasan dengan lebih mendalam.Satu pertemuan telah diatur diantara saya MOHD FAHMI FAZREEN BIN MOHD HANAFI dan ALVIN MARTIN di pejabat Prof Zahrin.Namun hasil pertemuan tersebut masih lagi tidak mendapat kata putus,Akhirnya saya menuntut untuk mengadakan sesi DIALOG BERSAMA PROF ZAHRIN UNTUK CYBERJAYA DAN MELAKA....maknanya saya tidak melupakan juga pelajar di Melaka...saya rasa terkilan apabila saudara AIZUDIN TERLAMPAU MUDAH BERKATA-KATA TANPA BERTANYA KAN SAYA SENDIRI...harap dapat hubungi saya untuk mendapat kepastian dengan lebih mendalam.Semua surat untuk bukti saya ada.

Kedua - saluran kami dengan pelajar di Cyberjaya bukan semata-mata pada BLOG.segala-galanya kami buat menerusi email.Ini bagi membuka peluang kepada mereka yang malu untuk mengeluarkan COMPLAIN..So,kami juga tak nak bersikap riak ingin menceritakan segalanya-galanya kepada pelajar MMU Cyber apa yang kami telah buat.Saya catatkan apa yang kami sudah buat tapi kami tak pernah gembar-gemburkan.

1)Mesin photostat dalam library kini telah ditempatkan dlm bilik khas agar tidak ada unsur ganguan bunyi kepada pelajar.(Kami telah dapat satu bilik hasil tuntutan kami untuk pelajar)

2)Plug point di hadapan Library daripada 4 kini sudah menjadi 12...Hasil tuntutan kami untuk kepentingan pelajar.

3)Kami telah menuntut agar pihak MMU mempercepatkan pembukaan Sport Arena di cyberjaya.kini telah dibuka.Hasil kerja keras pihak kami untuk kegunaan club mahupun pelajar.

4)harga makanan di dalam kampus masih lagi kekal rendah walaupun terdapat pihak peniaga yg cuba untuk menaikkan harga.

5)kelab-kelab di Cyberjaya tidak lama lagi ada merasai nikmat Operation Room sendiri tidak lama lagi.Hasil tuntutan kami.

6)banyak lagi yang telah kami lakukan.Namun kejayaan yang kami lakukan bukan untuk bermegah,cukuplah aper yang kami lakukan dapat dinikmati oleh pelajar.

Sekian terima kasih.


Mohd Fahmi Fazreen
Vice President 3
Students' Representatives Council
Cyberjaya
017-2939020

Anonymous said...

Wow Src cyber is really great! They got a whole room to place the photostat machine? Wow, this must be a dream come true for every student! What a remarkable achievement.

They have even increased the number of plug points from 4 to 12. Man, this is almost like a god-given grace! Imagine, previously we had only 4 plug points and now we have 12. We voted for the SRC to fight for our rights and they have fought so hard and got us 8 extra plug points. I've gotta be careful. Gonna wet my pants in excitement soon.

The sports center which would have been opened with or withour src's interference was opened "sooner" than scheduled. Wow, now i'm left speechless.

They have managed to keep the food price at the food court from being increased. And here I was thinking that as a rule, all vendors/sellers cannot raise their price in education centers.

Well, in comparison to all these marvelous accomplishments things that SRC Melaka has done such as doubling the number of operation rooms available, getting FMD to cut down the trees around campus so that birds won't nest there hence eliminating the nasty smell from bird droppings, getting a new study place behind library, installing 3 freaking spotlights at the main field, getting FMD to inspect and repair/repair broken/damaged facilities, etc... All these things that were done by SRC Melaka amounts to nothing when compared to SRC Cyber's accomplishments. I mean, they've got 8 extra plug points! If that is not a great accomplishment then I don't know what is.

I guess all our efforts of voting for SRC Cyber and having them stay in the Aircond room and paying for it using our STF money has paid off. They got us extra plug points. I'm so happy. Yay.. Yippee..